علائم و عوارض خطرناک

همه زنان باردار، شریک زندگی و خانواده آنها باید از علائم عوارض و شرایط اضطراری آگاه باشند و بدانند چه زمانی باید از متصدی ماهر مراقبت کنند.

علائم خطر در دوران بارداری

در صورت بروز هر یک از علائم زیر، زن باید فوراً به بیمارستان یا مرکز بهداشت منتقل شود.

1.خونریزی واژینال

2.تشنج / تشنج

3.سردرد شدید همراه با تاری دید

4.تب و خیلی ضعیف برای بلند شدن از رختخواب

5.درد شدید شکم

6.تنفس سریع یا دشوار

در صورت داشتن هر یک از این علائم باید در اسرع وقت به مرکز بهداشت مراجعه کند:

. تب

. درد شکم

. احساس بیماری می کند

. تورم انگشتان، صورت و پاها

. برقراری ارتباط با علائم خطر

اکثر زنان حاملگی و زایمان بدون اتفاق دارند، اما عوارض ناگهانی و غیرقابل پیش بینی ممکن است در هر زمانی برای هر زنی اتفاق بیفتد. در جایی که مشکلات رخ می دهد، مهم است که اطمینان حاصل شود که بدون تأخیر به آنها عمل می شود. شما باید راهی پیدا کنید تا علائم خطر را با عبارات آشنا (با استفاده از کلمات محلی) توضیح دهید، به طوری که زن، خانواده او و سایرین در جامعه بتوانند در صورت وقوع آنها را تشخیص دهند و مطمئن شوند که می دانند در صورت لزوم به کجا مراجعه کنند. یک اورژانس همچنین در اینجا مفید است که به جلسه 7 در مورد برنامه های تولد و اورژانس مراجعه کنید، زیرا بسیاری از عناصر، از جمله حمل و نقل، جایی که نزدیکترین مرکز بهداشتی در آن قرار دارد، و جزئیات لجستیکی در مورد افراد برای حمایت از خانواده، باید قبلاً مورد بحث و برنامه ریزی قرار گرفته باشند.

زنان و خانواده ها در شناسایی هر کدام از اینها چه مشکلاتی دارند؟ آیا اصطلاحات محلی وجود دارد که برای هر یک از آنها استفاده می شود؟

آیا باورهای محلی، توضیحات، یا روش هایی برای مقابله با علائم خطر وجود دارد که افراد را از جستجوی به موقع مراقبت باز می دارد؟

زنان چگونه علائم اصلی خطر را اولویت بندی می کنند؟ آیا نشانه های خاصی وجود دارد که احساس می کنند بیشتر از دیگران به توجه فوری نیاز دارند؟

آیا به همه زنان در مورد علائم خطر گفته می شود یا فقط زنانی که تصور می شود در معرض خطر بالایی هستند؟

با گروهی از زنان بحثی ترتیب دهید. از گروه تجربیات گذشته خود را در مورد علائم و عوارض خطر بپرسید.

آیا هیچ یک از زنان قبلاً علائم خطر را تجربه کرده اند؟ اگر چنین است، چگونه آنها را شناختند؟

آیا آنها حمل و نقل را فوری پیدا کردند؟ اگر نه، دفعه بعد چه کاری می توان انجام داد؟

آیا جامعه آگاه است و قادر به تشخیص علائم خطر در بارداری است؟

به راه‌هایی فکر کنید که به جامعه وسیع‌تر در شناسایی علائم خطر و حمایت از زنان برای رسیدن به مراقبت‌های مناسب به موقع کمک کند.

آیا شما یا سایر آژانس های بهداشتی در حال حاضر در مورد علائم خطر در بارداری با جامعه گسترده تر صحبت می کنید؟ مزایای انجام این کار چیست؟

چه نوع مواد پشتیبانی ممکن است ارتباط علائم خطر را بهبود بخشد؟

پیشینه آموزشی و فرهنگی مخاطبان خود (به عنوان مثال زمینه مشاوره) و منابعی را که برای توسعه یا به دست آوردن مطالب در اختیار دارید، در نظر بگیرید.

در نهایت، به این فکر کنید که آیا گروه ها یا ارائه دهندگان دیگری در جامعه وجود دارد که بتوانید با آنها همکاری کنید تا به کل جامعه در مورد علائم خطر در بارداری و زایمان هشدار دهید.

ایده هایی را در دفترچه یادداشت خود بنویسید که می تواند به شما کمک کند تا در مورد علائم خطر با زنان و خانواده های آنها صحبت کنید، هم به صورت یک به یک و هم در یک محیط گروهی.

چگونه می توانید به زنان و خانواده ها کمک کنید تا علائم خطر را بهتر درک کنند؟

زنان و خانواده هایشان باید بتوانند علائم خطر را به طور دقیق تشخیص دهند و به درستی عمل کنند. به عنوان مثال، خونریزی نیاز به انتقال فوری به یک مرکز بهداشتی دارد زیرا یک زن، به ویژه مبتلا به کم خونی، می تواند در عرض چند ساعت بمیرد.

اطلاع از علائم خطر از قبل به جوامع و خانواده ها کمک می کند تا برنامه های تولد و اضطراری خود را اجرا کنند.

اگر جمعیت باسواد بالایی دارید، ممکن است در نظر داشته باشید که همه علائم خطر را در یک بروشور یا برگه اطلاعات یا روش دیگری که می‌توان در مراقبت‌های معمول دوران بارداری ارائه کرد، ارسال کنید. اگر جمعیت شما سواد کمتری دارند، باید به روش های کلامی یا تصویری تکیه کنید. به خاطر سپردن همه علائم خطر دشوار است، به خصوص اگر فردی تحصیلات رسمی کمی داشته باشد. شما باید با جامعه و سایر ارائه دهندگان بهداشت کار کنید تا آگاهی زنان و سایر اعضای جامعه در مورد علائم خطر و اهمیت دسترسی فوری به یک ارائه دهنده مراقبت مناسب در صورت لزوم افزایش یابد. یک بار دیگر اطمینان از وجود طرح های حمل و نقل اضطراری مهم است

ارتباط علائم خطر بدون ترس

برقراری ارتباط با علائم خطر بدون ایجاد ترس دشوار خواهد بود. هنگام بحث در مورد علائم خطر با زنان و خانواده های آنها، توصیفی واقع بینانه ارائه دهید که به آنها در شناسایی علائم در مواقع اضطراری کمک کند. از ترساندن زن با بدترین سناریو از آنچه ممکن است اتفاق بیفتد خودداری کنید. در حالی که عوارضی مانند خونریزی، انسداد زایمان یا عفونت نسبتاً نادر هستند، تمرکز باید بر شناخت علائم و آگاهی از اقداماتی که در صورت بروز آنها انجام شود، باشد. در حالی که به عنوان یک کارمند بهداشتی به دیدن عوارض عادت کرده اید، به یاد داشته باشید که برای زن می تواند بسیار ترسناک باشد. به او اطمینان دهید که هر کاری می توانید برای کمک به او انجام دهید، سعی کنید ترس های او را کاهش دهید و از او حمایت کنید، اما به یاد داشته باشید که به سوالات و نگرانی های او صادقانه پاسخ دهید. دادن وعده های دروغین یا اطمینان خاطر در مورد نتایج بارداری مفید نخواهد بود.

یادآور

بارداری یک فرآیند طبیعی و طبیعی است. اکثر زنان در دوران بارداری شرایط اضطراری را تجربه نمی کنند، اما هر زنی می تواند. زنان باید بدانند چه زمانی باید از یک ارائه دهنده مناسب مراقبت کنند. یک مشاور خوب تعادل درستی بین آگاه کردن زنان و خانواده‌هایشان از علائم خطر احتمالی و کارهایی که باید انجام دهند و حمایت از زنان و خانواده‌هایشان برای لذت بردن از بارداری خود به عنوان یک تجربه شاد به دست می‌آورد.