تبخال تناسلی یک نوع بیماری شایع در خانم ها است که عفونی بوده و از طریق ویروس HSV در بدن بوجود می آید. ویروس تناسلی در زنان از راه تماس جنسی از فرد آلود به فرد سالم منتقل می شود. این ویروس ممکن است در بدن نهفته باشد و هیچ علامتی از خود نشان ندهد اما در هرصورت قابلیت انتقال دارد. برای آشنایی بیشتر با این بیماری ویروسی با ما همراه باشید.

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی یک نوع عفونت ویروسی است که با ایجاد تاول هایی دردناک و آبدار بروز می کند. ویروس تبخال تناسلی دو نوع است: -1 HSV این نوع ویروس تناسلی سبب ایجاد زخم دهان می شود. HSV-2 نوع دیگر ویروس تبخال تناسلی است که سبب ایجاد تبخال و زخم در ناحیه تناسلی می شود. این ویروس پس از نفوذ به بدن، وارد ریشه های عصب شده و در محل اتصال اعصاب گسترش می یابد.

این بیماری با درد و خارش و زخم در ناحیه تناسلی همراه است. همچنین باید گفت درمانی برای این بیماری نیست و با مصرف دارو فقط می توان درد و علائم را تسکین داد و انتقال به افراد دیگر را کاهش داد.

علت بروز تبخال تناسلی

ویروس هرپس سیمپلکس یا تبخال تناسلی دو نوع است سبب ایجاد تبخال تناسلی می شوند:

هرپس سیمپلکس نوع HSV-1

این نوع ویروس تناسلی باعث تبخال در لب و دهان می شود. این نوع ویروس از طریق تماس پوستی و رابطه جنسی دهانی منتقل می شود و باعث بروز تبخال تناسلی می شود. تبخال تناسلی نوع 1 امکان عود کمتری نسبت به تبخال تناسلی نوع 2 دارد.

هرپس سیمپلکس HSV-2

نوع دوم ویروس تناسلی منجر به بروز تبخال در ناحیه تناسلی می شود. ویروس نوع 2 از طریق تماس جنسی و رابطه جنسی منتقل می شود. این نوع ویروس مسری تر از نوع 1 بوده و رایج تر نیز می باشد.

ویروس ها پس از انتقال به محیط خارج از بدن به سرعت از بین می روند به همین دلیل انتقال ویروس هرپس سیمپلکس از طرق سرویس بهداشتی و حمام غیرممکن است.

بیشتر بخوانید: آی وی اف چیست؟

علائم تبخال تناسلی

ویروس HSV در بیشتر مواقع علائمی از خود نشان نمی دهد به همین علت اکثر افراد مبتلا به این ویروس نمی دانند به تبخال تناسلی مبتلا هستند. اولین علائم بیمار تا 12 روز بعد از قرار گرفتن در معرض بیماری بروز می کند در اصطلاح به ظاهر شدن علائم طغیان می گویند. نشانه های رایج در افراد مبتلا به تبخال تناسلی عبارتند از:

درد یا خارش

گاهی اوقات فرد تا زمانی که به طور کامل بهبود یابد و علائم از بین برود به درد و خارش در ناحیه تناسلی دچار است.

برآمدگی های قرمز رنگ یا تاول های سفید:

قرمزی، تورم و تاول های سفید علائمی هستند که چند روز بعداز ابتلا به ویروس تناسلی نمایان می شوند.

زخم

پاره شدن تاول ها و خروج مایعات عفونی از تاول ها در ناحیه تناسلی ایجاد زخم می کند، همچنین هنگام دفع ادرار با درد در ناحیه تناسلی همراه است.

گال

زخم شدن و پوسته پوسته شدن پوست بدن در این حالت رخ می دهد. همچنین در شروع بیماری بعضی از علائم آنفولانزا مانند تورم غدد لنفاوی در کشاله ران، سردرد، درد عضلانی و تب در فرد بروز می کند.

علائم عمومی تبخال تناسلی در خانم ها و آقایان:

• بروز تبخال در لب و دهان، صورت و هر ناحیه از پوست که با نقاط آلوده در تماس بوده اند.
  • بروز خارش و سوزش در ناحیه مقعد قبل از ظهور تبخال تناسلی
  • تخیله مایع درون تبخال ها
  • متورم شدن غدد لنفاوی
  • سردرد، تب و بدن درد

تبخال تناسلی در خانم ها در نواحی زیر ایجاد می شود:

• واژن
  • مقعد
  • باسن
  • دهان

تبخال تناسلی در آقایان در نواحی زیر ایجاد می شود:

• آلت تناسلی
  • بیضه ها
  • مقعد و اطراف آن

تبخال تناسلی در هر فرد نوع متفاوتی نمایان می شود و بعد از بروز علائم مدتی بعد علائم ناپدید شده و برطرف شوند.

نوزادان افراد باردار مبتلا به تبخال تناسلی، ممکن از پس از تولد به علت تماس با ویروس به این بیماری مبتلا شوند و در صورت ، بدن و بعضی از نواحی بدنشان دچار زخم شود. این نوزادان ممکن است به عوارض شدیدی نظیر موارد زیر دچار شوند:

• نابینایی
  • آسیب مغزی
  • مرگ
  • و …

درصورتی که سابقه تبخال تناسلی دارید و باردار هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید. تا برای جلوگیری از ابتلای نوزاد به تبخال تناسلی راهکار هایی به مادر ارائه شود. در این زمان زایمان سزارین به جای طبیعی به فرد توصیه می شود.

تشخیص تبخال تناسلی

تبخال تناسلی از طریق معاینات بصری و فیزیکی توسط پزشک قابل تشخیص است در مواقعی برای اطمینان از بروز بیماری از زخم نمونه برداری می کنند. این بیماری قبل از بروز علائم فیزیکی از طریق آزمایش خون نیز قابل تشخیص است.

بیشتر بدانید: اهدای تخمک چیست؟

روش های درمان تبخال تناسلی

بیماری تناسلی غیر قابل درمان است و علاج قطعی ندارد اما با روش های زیر می توان شدت آن را کاهش داد.

روش دارو درمانی

داروهایی که برای تبخال تناسلی تجویز میشوند از نوع داروهای ضد ویروسی هستند که میزان درد را کاهش می دهند. بهترین زمان مصرف این داروها از شروع علائم اولیه نظیر گزگز و سوزش و … است تا اثر بهتری در روند درمان داشته باشند.

مراقبت خانگی

دوش آب گرم و استفاده از شوینده های ملایم در زمان شیوع تاول های تبخالی بسیار موثر است. بهتر است نقاطی که به ویروس آلوده شده اند را خشک و تمیز نگه دارید و از لباس های نخی و راحت استفاده کنید.

عوارض تبخال تناسلی

3 الی 10 روز بعداز بروز زخم ها و تاول های تناسلی عوارضی مانند سردرد، تب و تهوع، استفراغ و … در فرد مشاهده می شود. این عوارض ماندگار نیستند و در مدت کوتاهی بهبود می یابند. لازم است بدانید بروز مجدد تاول ها و زخم های تناسلی در افراد مختلف پیش بینی می شود.

1. عفونت های مقاربتی

احتمال بروز عفونت های دیگر مقاربتی از جمله ایدز با زخم ها و تاول های تناسلی افزایش می یابد.

1. عفونت نوزادان

بروز تبخال تناسلی در نوزادانی که از مادران مبتلا به تبخال تناسلی متولد میشوند افزایش می یابد و در موارد شدید تر موجب کوری و مرگ نوزاد می شوند.

1. مشکلات مثانه

التهاب زخم ها و تاول های ویروسی در مجرای ادرار و اطراف آن باعث بسته شدن مجاری ادراری می شود و برای تخلیه ادرار به ناچار باید از کاتتر استفاده کرد.

راه های پیشگیری از ابتلا به تبخال تناسلی

پیشگیری از این نوع بیماری نیز مانند بیماری های مقاربتی دیگر است این موارد شامل زیر می شود:

• پرهیز از نزدیکی و برقراری رابطه های پر خطر و مداوم
  • محدود کردن افراد برای برقراری رابطه جنسی
  • استفاده از کاندوم در حین رابطه
  • پرهیز از برقراری رابطه جنسی درصورت مشاهده علائم تبخال تناسلی و ضایعه هایی مانند زخم و تاول

آیا تبخال تناسلی واگیردار و خطرناک است؟

ویروس هرپس تناسلی مشکل جدی برای سلامت فرد به وجود نمی آورد و از دسته بیماری های کشنده محسوب نمی شود اما به‌دلیل علائم نمایان شده، فرد را به وضعیت دردآور و دردناک دچار می کند. شیوع علائم این بیماری به مرور کم شده و از بین می رود.

بیماری تبخال تناسلی شدیدا واگیردار است و از شروع علائم ابتدایی تا بهبودی علائم قابل انتقال از فردی به فردی دیگر است.

چگونه بفهمم به تبخال تناسلی دچار شده ام یا نه؟

بعضی از افراد مبتلا هیچ گونه علامتی از خود بروز نمیدهند یا علائم بسیار خفیف هستند اا مشاهده زخم هایی اطراف دستگاه تناسلی، مقعد و دهان خبر از ابتلا به ویروس تبخال تناسلی را می دهد.

آیا تبخال تناسلی قابل درمان است؟

تاکنون هیچ درمانی برای این بیماری پیدا نشده است اما با مصرف داروهای ضد ویروسی می توان شیوع بیماری را به حداقل رساند.

آیا با وجود تبخال تناسلی امکان برقراری رابطه جنسی هست؟

از آنجا که این بیماری واگیردار است و درمانی برای آن نیست بهتر است قبل از برقراری رابطه جنسی شریک خود را از خطرات احتمالی آن آگاه کنید زیرا درصورت داشتن و نداشتن زخم و تاول تناسلی قابل انتقال است. استفاده از کاندوم می تواند انتقال بیماری را کاهش دهد اما به طور قطعی مانع از انتقال ویروس نمی شود.

تبخال دهانی چیست؟

تبخال دهانی توسط ویروس نوع یک یا HSV ایجاد می شود و به صورت تاول و تبخال در اطراف دهان و یا روی دهان نمایان می شود. اکثر افرادی که به تبخال دهانی مبتلا می شوند براثر تماس غیر جنسی با بزاق دهان به این ویروس آلوده می شوند.

کلام آخر

همانطور که در این مطلب خواندید تبخال تناسلی یک بیماری ویروسی و واگیردار است که درمانی ندارد. این بیماری از طریق رابطه جنسی با فرد مبتلا منتقل می شود و به صورت زخم ها تاول مانند در اطراف دستگاه تناسلی، مقعد و دهان ظاهر می شود. برای پیشگیری از این بیماری بهتر است از کاندوم استفاده کنید تا انتقال بیماری را کاهش دهید.